Ponekad svi uradimo nešto zbog čega se posle zapitamo, o čemu li sam samo mislio/mislila? Uvek postoji logično objašnjenje za sve naše postupke, samo što mi nekada nismo spremni da vidimo ili razumemo logiku skrivenu iza nekih naših odluka. Vrlo često, a da toga nismo svesni, zapadamo u zamke logičkog rasuđivanja, bilo zbog nekih vlastitih nesigurnosti ili zbog raznih manipulacija čiji predmet bivamo gotov svakodnevno kao pripadnici savremenog društva.
U nastavku pročitajte kojih 8 efekata može da odredi naše ponašanje.
NE PROPUSTITE: Evo kako da konačno prevladate strah od letenja avionom
Efekat sidra:
Ovim se najčešće služe prodavci kako bi nas namamili u potrošačku zamku. Evo kako:
Ljudi se osećaju mnogo slobodnije kada imaju originalnu cenu sa kojom bi mogli da uporede vrednost nekog proizvoda, pa makar ta originalna cena bila potpuno pogrešna ili čak izmišljena. Možda vam ne bi palo na pamet da kupite bluzu koja košta 6000 dinara, ali kada vidite da je ona spuštena na 6000 dinara sa prvobitnih 10000, bez razmišljanja ćete je kupiti ubeđeni da ste odlično prošli.
Skretanje sa krajnjeg cilja:
Često merimo da li smo nešto dobro obavili ili ne krajnjim rezultatom, a ne i načinom na koji smo došli do njega. Ovaj efekat se često koristi u reklamama koje su napravljene samo da nam prodaju proizvod odnosno postignu krajnji rezultat, a to je naša kupovina tog proizvoda. Tako da ,ako na primer posedujete najnoviji model iPhone ne možete da kažete da je bila ispravna odluka što ste potrošili sav svoj novac na taj model.
Foto: youtube.com
Paradoks izbora:
Paradokslano, ali je tako, što je izbor veći – veća je verovatnoća da ćemo se teško odlučiti, pa čak i da ćemo biti nezadovoljni finalnom odlukom. Zapamtite, čak i kada kupite nešto uvek možete da se zapitate da li mi je baš trebalo to, da li sam mogao da kupim isti model po nižoj ceni ili neki drugi model. Čak i kada je finalna odluka ispravna, možemo dugo posle nje da osećamo nezadovoljstvo upravo iz razloga prevelikog izbora koji je bio pred nama.
Zbunjujuća iluzija:
Ova iluzija se rađa iz potrebe da vidimo stvari onako kako to nama odgovara da bismo opravdali svoje postupke ili sistem u okviru kojeg funkcionišemo. Ovo se posebno odnosi na kockare, ljubitelje igara na sreću i one koje traže sudbonosne odgovore u svemu. Svi oni nažalost zavaravaju samo sebe i mogu doneti jako pogrešne odluke.
Kulešov efekat:
Kada gledalac vidi dva kadra, koji nemaju veze jedan sa drugim, ali odmah vidi povezanost u njima. Ovaj efekat je uspešno sprovođen u delo ne samo od strane filmografa već i marketara koji su na podsvesnom nivou povezivali određene karakteristike porizvoda sa željom potrošača.
Negativan imidž:
Ljudi često misle kako su ružni i da im je zbog toga ceo život mizeran. Često su ovakvi ljudi vrlo atraktivni, ali zbog smanjenog osećaja samopouzdanja mogu imati prave probleme iako nemaju utemeljenja u realnosti.
Foto. antenastars.ro
Predrasuda uspešnih:
Često pomislimo ili zavidimo uspešnim biznismenima koji su napravili čitavu imperiju na nekoj ideji koja je pre toga nebrojeno puta propala. Ipak, nikada se ne zapitamo šta je bilo sa onim silnim biznismenima i tom istom idejom koji nisu uspeli, a to je zato što vidimo svet samo iz ugla “preživelih” i uspešnih. Treba da se trudimo da sagledamo obe strane.
Ako sagledamo analitički sve ove tvrdnje i teorije, lakše ćemo razumeti i određena ponašanja kojima smo u pojedinim situacijama skloni.
Naslovna foto: addictioncampuses.com
NAJPOPULARNIJI Komentari