Za sve moje drage pisce, i one koji to žele da postanu.
Hajde da pričamo o jednoj temi koja mnoge zanima, a opet dobijaju veoma šture odgovore.
Copywriting i content writing postali su popularni u poslednji 5+ godina, i mogli smo da svedočimo tome kako se tržište menja velikom brzinom.
Ove oblasti u sklopu digitalnog marketinga su sve više cenjene u kompanijama, pa smo tako dobili mogućnost da radimo samo to, i da primamo platu za pisanje. Ako se vratimo samo deceniju unazad, to je bila misaona imenica, a danas su ova zanimanja tražena + plaćena. Napredak je očit, ali kako da zaista dobijemo mogućnost da pišemo i radimo + normalno zarađujemo? Danas pričamo o tome i podeliću sa vama svoje iskustvo.
Kako je nekada bilo, a kako je sada?
Kada sam počinjala da se profesionalno bavim pisanjem, bilo je to pre ravno 10 godina. Edukacije na našem jeziku nisu ni postojale. One na stranom jeziku, nisu bile povoljne ni pristupačne kao danas. Moj talenat za pisanje bio je dovoljan da verujem da ja to mogu. I kucala sam na sva vrata dok nisam pronašla prvo angažovanje. Pisala sam besplatno. Pisala sam za 0,5 dinara po reči. Pisala sam svakodnevno. Satima. Pisala sam i za svoju dušu, i za društvene mreže, i za portale.
Prosečna plata u Srbiji tada je bila oko 330 eura. Od pisanja sam zarađivala maksimalno 20.000 dinara. Sa prvim potpisanim ugovorom, 25.000. Ovo vam samo upoređujem da biste videli koliko je to bilo malo plaćeno.
Nisu nas oslovljavali sa "copywriteri", već smo bili pisci sadržaja, pisci za portale, autori.
Iako je to bio tadašnji moj džeparac, rešila sam da zaradim više, i konkurisala sam na svaki, ali svaki mogući posao koji bio nalik pisanju sadržaja, u osmočasovnoj režiji. Pojavio bi se po neki takav posao, jednom u šest meseci, ali je najviše bio rezervisan za novinare. Znala sam da neću dobiti mesto u kancelariji. Znala sam da nemam dovoljno iskustva za to, ali nisam odustala.
Drugi problem koji je postojao je taj da su svi oko mene smatrali da je to hobi. Posao kao posao zvanično ne postoji. I naslušala sam se priča "Ne možeš živeti od pisanja." I dalje nisam htela da odustanem.
Po prirodi sam jako tvrdoglava i uporna, i tada sam bila spremna da uložim ovih 10 godina da bih uspela.
Danas je situacija mnogo drugačija. Povezani smo sa svetom. Engleski jezik se koristi kao maternji. Šanse za zaposlenje u kompanijama u mnogo veće.
Digitalno marketing sa svim svojim oblastima postao je neophodan svakom brendu, i zato nam je jasno da potražnja postoji.
Sa druge strane, imamo i puno ljudi koji se deklarišu kao copywriteri. Imali su talenat, završili obuku i spremni su da rade. Sada imaju problem da nađu prvi posao ili zarade novca koliko im je potrebno za normalan i lagodan život.
Zašto sam odbila da budem edukator u oblasti copywritinga i content writinga?
Na ovom putu, upoznala sam sjajne ljude, vlasnike malih i velikih biznisa, ljude iz poslovnog sveta, kolege pisce.
I milion puta sam dobila poslovni savet kako su edukacije zakon. Sa stanovišta biznisa, ako imaš znanje i iskustvo, ovo je idealan trenutak da to pružiš ljudima i fino zaradiš od toga.
2018. godine, držala sam besplatne seminare u svom gradu, u Kulturnom centru, na temu blogova, pisanja i digitalnog predstavljanja brendova i bilo mi je jako zanimljivo.
Ali zašto nisam do sada napravila kurs, program i edukaciju na ovu temu?
Mislim da naša ekspertiza ne treba da daje lažnu nadu. Uvek sam zainteresovana za lično mentrorstvo i rad sa svojim piscima, ali smatram da u jednom kursu, ne mogu da objasnim baš sve što znam.
Ima nas i puno, pa nikad nisam želela da se borim za prikazivanje svog znanja. Mislim (a i pokazalo mi se u praksi), da sve pronalazi svoj put, na savršen način.
I možda, za 20 godina, osnujem svoj program, kada završim sa poslom baš sve što imam. Znam da je nepopularan stav, ali moj je, i stojim iza njega.
Koliko je teško pronaći posao copywritera u 2024. i šta vam je sve potrebno?
Ako želite da radite u oblasti pisanja u današnjici, nije više dovoljno da znate samo to.
Potrebno je da naučite SEO, da znate kako digitalni marketing funkcioniše, da se snalazite u različitim programima, da počnete da koristite AI, ako još niste i još puno toga je na tacni, koja nam daje zalogaj profita.
Ono što smatram da je bolje (ali ne lakše i brže) jeste da sebe pozicionarate na stranim platformama i da se okušate i na drugom tržištu. Američko tržište jeste najisplativije, ali je konkurencija velika, tako da se naoružajte strpljenjem. Ukoliko znate ruski i bavite se pisanjem i digatalnim marketingom, sada je šansa da uspostavite kontakt sa ljudima koji su došli u Srbiju i otvorili svoje biznise.
Što se tiče domaćeg tržišta, cene diktira vaša prodaja i vaše iskustvo.
Brendovi žele rezultate. Vi ste u ulozi da im pokažete kako se rečima prodaje i kako je VAŽNO da imaju copywritera u svom timu, čak i onda kada oni misle drugačije.
Prodaja iz mog ugla
Pošto sam već dugo u ovom poslu i radila sam sa mnogo brendova, kako stranih, tako i domaćih, prošla sam kao i vi kroz proces traženja tih klijenata. Ne računam one koji su došli preko preporuke ili internih poveznica.
Ako se bavite pisanjem, portrebno je da imate:
Instagram/LinkedIn
Sajt o svojim uslugama sa blogom
CV prezentaciju (dizajniranu i sređenu)
Mail sa koga šaljete upite (ne lični, već poslovni)
I onda ste spremni da krenete u akciju.
Umesto da čekate da se posao snova otvori, tražite ga. Svaki mail koji šaljete u želji da krenete da sarađujete treba da bude zanimljiv. Neki završe u spamu, neki su toliko generički da ih poslodavci ignorišu.
Privucite pažnju i potrudite se da u par rečenica prodate svoju uslugu. Ovo je ključni korak. Smatram da je najvažniji u celom procesu.
Ukoliko to ne uradite kako treba, oni neće videti vaš talenat na delu!
Za prodaju je potrebna upornost. Ako vam kažu NE, super, odgovorili su. Kontaktirajte ih ponovo za godinu dana, sa još boljom pričom i još usavršenijom prodajom.
Rad u kancu ili osamostaljenje?
Zavisi šta je u skladu sa vama.
Ja sam se odlučila na preduzetništvo, jer sam htela da radim na 10 projekata odjednom, da imam tim i da nemam platu. Htela sam da ja određujem koliko će ta usluga da košta. Ako umem da gradim tuđu firmu, umem i svoju.
Preduzetništvo je u početku jako neizvesno, nesigurno i iskreno nije nimalo lako, uz sav trud koji dajete. Biće meseci kada ćete imati 10 prosečnih zarada, a doći će i taj jedan mesec kada će biti nula na računu. O preduzetništvu možemo pričati neki drugi put, jer je tema sama po sebi kompleksna. Meni je ovo treća godina preduzetništva, i bilo je puno izazova, ali se nijednom nisam pokajala što sam se odlučila na taj korak.
Rad u kancelariji je siguran, naučićete posao i upoznaćete divne ljude. Ako volite da se sredite i odete na posao (priznajem da mi to nekada nedostaje), onda će vam ovde biti lepo i udobno. Kontaktirajte kompanije, pratite Infostud, i redovno konkurišite. Svaki razgovor za posao, shvatite kao prodaju. Sve je u prvom utisku.
Da li se od pisanja može živeti?
Može.
Potrebno je da savladate prodaju. Da se istaknete. Da konstantno pričate o onome čime se bavite. Da volite to što radite. I da budete toliko uporni, kao da vam život zavisi od toga.
Tada može. U suprotnom, možete da se razočate zbog velike konkurencije, niskih cena i ignorisanja mailova.
Jedan blog može da bude besplatan. Da košta 10 eura. 50, 100, 500 i 1000 eura.
Nije do bloga, do nas je i naše prodaje.
Vidimo se uskoro,
Z.
NAJPOPULARNIJI Komentari