(Freepik)
Razmišljate o pokretanju sopstvenog biznisa? Možda se pitate imate li dovoljno smelosti i strasti da postanete uspešan preduzetnik.
Ako vam prija sigurnost posla od 9 do 5 i želite da vaše slobodno vreme pripada samo vama, možda preduzetništvo nije put kojim treba da pođete. I u tome nema ničeg lošeg. Lepota ovog sveta leži u jedinstvu različitosti.
Ako verujete da vaš put ipak vodi ka preduzetništvu, onda je ovaj članak baš za vas.
U njemu istražujemo ko su preduzetnici, kako se među sobom razlikuju i koje zajedničke osobine ih čine posebnima u odnosu na druge. Istovremeno će vam pomoći da kod sebe otkrijete i negujete osobine koje vas mogu odvesti ka uspehu.
Autor teksta: Anđelka Dimić, profesor ruskog jezika, SEO Copywriter/Content Writer
Ko je preduzetnik? Šta je to preduzetništvo?
Preduzetnik je pojedinac koji na sebe preuzima odgovornost pokretanja sopstvenog biznisa sa ciljem ostvarenja profita. To je vaš omiljeni vlasnik kafića u kome redovno ispijate svoju prvu jutarnju kafu, ili frizer kog ne menjate godinama jer odlično radi svoj posao. Isto tako su preduzetnici i čuveni Bil Gejts (Bill Gates) i Opra Vinfri (Oprah Winfrey).
Preduzetništvo je najjednostavnije definisati kao proces osnivanja preduzeća.
Prvi korak u tom procesu je detaljna razrada biznis ideje, ispitivanje tržišta i pravljenje dobrog biznis plana za sprovođenje te ideje u delo. Zatim sledi obezbeđivanje resursa i potraga za radnom snagom (ukoliko je neophodna).
Tipovi preduzetnika
Iako su izazovi na putu do uspeha slični, svaka priča o uspešnom biznisu je jedinstvena. Svaki preduzetnik unosi svoju specifičnu viziju i različite ambicije u biznis koji želi da izgradi. Dok neki veruju da je ključ uspeha u neumornom radu i predanosti, drugi se fokusiraju na ostvarivanje dubljeg društvenog uticaja, kome podredjuju i sam finansijski profit.
Ove različite motivacije i pristupi pomažu nam da izdvojimo nekoliko tipova preduzetnika:
1. Mali preduzetnik
Veliku većinu biznisa danas vode mali preduzetnici. Ovoj grupi preduzetnika pripadaju vaši frizeri, automehaničari, vodoinstalateri, konsultanti, vlasnici pekara… Najčešće zapošljavaju mali broj radnika, često i iz redova svoje porodice, a fokus im je na pružanju kvalitetne usluge i ostvarivanju profita dovoljnog za izdržavanje svoje porodice.
2. Korporativni preduzetnik
Takav preduzetnik deluje u okviru već postojeće kompanije koja pokreće razne projekte sa ciljem zadovoljenja potreba tržišta. Stiv Džobs (Steve Jobs) je najpoznatiji primer takvog preduzetnika - on je osnivač kompanije Apple, a unutar nje radio je na razvoju Mekintoš (Makintosh) projekta.
3. Socijalni preduzetnik
Čuli ste za Muhameda Junusa (Muhammad Yunus), bangladeškog bankara, preduzetnika i osnivača Graminske banke? On je najpoznatiji preduzetnik ovog tipa, koji je sa svojom idejom mikrokredita i mikrofinansiranja omogućio najsiromašnijim preduzetnicima sitne zajmove za održavanje svojih biznisa. 2006. godine on i njegova banka dobili su Nobelovu nagradu za mir zbog svoje težnje da podstaknu najsiromašnije društvene slojeve na ekonomski razvoj.
4. Preduzetnik - Inovator
Kao što sam naziv kaže, ovoj grupi preduzetnika pripadaju oni koji u biznis konstantno unose nove i revolucionarne ideje. To su strastveni, kreativni i visoko motivisani ljudi. Ilon Mask (Elon Musk) je primer inovatora, sa svojim revolucionarnim izumima u sferi svemirske tehnologije, auto industrije i energetike.
5. Start-up preduzetnik
Biznismeni ovog tipa započinju svoju poslovnu avanturu od nule, u potpunoj neizvesnosti i često traže investitore za svoje originalne projekte. Jedan od takvih je i Mark Zakerberg, koji je kao student osnovao Facebook. 2019. godine Facebook je zvanično imao 2.5 milijardi korisnika. Godine 2007. Mark Zakerberg proglašen je za najmladjeg milijardera na svetu, sa svoje 23 godine.
6. Serijski preduzetnik
Ovakvi preduzetnici pokreću nekoliko biznisa zaredom.Tek što se jedan biznis pokrene, oni delegiraju poslove svojim saradnicima i pokreću novi. Nekad čak i prodaju svoj biznis i profit reinvestiraju u nove projekte. Ričard Branson (Richard Branson) je jedan od njih. Pod brendom Virgin osnovao je niz kompanija, kao što su Virgin Atlantic, Virgin Galactic, i mnoge druge.
Osobine uspešnog preduzetnika
1. Fokusiranost
Svaki uspešan preduzetnik ima svoju viziju kako i u kom pravcu treba da razvija svoj posao. Odlučnost, disciplinovanost, naporan rad, fokusiranje na cilj, vera u uspeh – sve su to stepenice kojima se stiže do vrha.
Jedan od osnovnih razloga neuspeha nekog biznisa je gubljenje fokusa. U želji da realizuje što više ideja i projekata, preduzetnik gubi iz vida prvobitnu ideju i raspršuje energiju na neke potpuno nove; resursi se iscrpljuju, posao stagnira i na kraju propada.
Posvećenost jednom jasnom i realnom cilju je ono što čini jednog preduzetnika uspešnim.
2. Spremnost na rizik
Na putu ostvarenja preduzetničkih ciljeva često nema utabanih staza, pa je preuzimanje rizika neminovnost. Uspešni lideri ne čekaju da se stvari dese same od sebe, već preuzimaju odgovornost za svoje odluke u ozbiljnim i neizvesnim okolnostima.
Međutim, nisu svi oni koji rizikuju uspešni preduzetnici. Na putu uspeha važno je umeti proceniti stepen rizika, savladati svoje strahove i imati razradjen rezervni plan u slučaju da prvi ne uspe.
3. Istrajnost
Veličina preduzetnika ogleda se i u istrajnosti na putu ka cilju i onda kad ne ide sve po planu. Uspešan preduzetnik shvata da je neuspeh sastavni deo uspeha. Neuspeh uči da su prepreke savladive, on jača naše samopouzdanje i veru da će posle kiše ponovo zasijati sunce.
Uspešan preduzetnik mora razviti svest o tome da su neuspesi neminovnost. Ali, ne odustajati od svojih snova onda kad je najteže je odlika najjačih.
4. Samopouzdanje
Uspešan preduzetnik veruje u svoje ideje. Onaj ko u njih sumnja, ne može ubediti ni druge u njihovu vrednost.
On takođe veruje i u sebe, u svoje sopstvene snage kojima može da prebrodi sve krizne situacije koje sa sobom nosi nemirno more preduzetništva. Samopouzdanje takođe gradi dobru osnovu za uspostavljanje partnerskih odnosa, jer kod partnera rađa sigurnost da se pred njim nalazi jaka i stabilna ličnost sa kojom vredi graditi zajedničke planove.
5. Prilagodljivost
Mirno more nikada nije napravilo dobrog moreplovca, kaže dobro poznata izreka. Da bi savladao silinu morskih talasa, moreplovac podešava svoja jedra i vešto upravlja kormilom, trudeći se da sačuva svoj brod od nemilosrdnih udara vetra i vode.
Slično tome i preduzetnik mora biti spreman da brzo prilagodi svoje planove i strategije novim uslovima poslovanja koji se u dinamičnom preduzetničkom svetu neprestano menjaju. Put do uspeha ispunjen je bezbojnim izazovima i jedini način da rastemo i razvijamo se je hrabro suočavanje sa njima.
6. Kreativnost
Iako je ova osobina vezana pre svega za umetnost, ona često ide ruku pod ruku i sa preduzetništvom. Kombinovanjem analitičkog razmišljanja sa maštom i kreativnim idejama, uspešni preduzetnici pretvaraju izazove u prilike za rast i razvoj, kako lični, tako i profesionalni.
U potrazi za inovativnim i osvežavajućim idejama, neophodno je preusmeriti fokus na delatnosti koje ih nesebično razvijaju, kao što su: hobiji, muzika, priroda i društveni život, meditacija…
Takođe, razvijanje veštine rešavanja problema u biznisu može biti od ogromne pomoći u savladavanju prepreka na putu ka uspehu.
7. Radoznalost
Ono što krasi svakog uspešnog preduzetnika je neutoljiva žeđ za novim znanjima i novim izazovima, koji će nadmašiti sve prethodne granice.
Kao što deca kroz igru uče o svetu oko sebe, radoznala i bez straha, tako i preduzetnik gaji u sebi neprestanu želju da proba nove stvari i ispita nove puteve, bez obzira koliko oni u prvi mah izgledali čudnovato ili neostvarivo.
Na taj način održavaju svežinu svog poslovanja u biznis svetu koji se neprestano menja.
8. Sposobnost umrežavanja
Iza svakog poslovnog uspeha nikad ne stoji samo jedan čovek. Obično je to grupa ljudi, ili tim koji je sastavljen od niza kvalitetnih pojedinaca, gde svaki član doprinosi uspehu svojim idejama, veštinama i znanjem.
Sposobnost povezivanja sa drugim ljudima i prepoznavanja potencijala za građenje partnerskih odnosa su krucijalne karakteristike svakog uspešnog preduzetnika. Socijalni kontakti pružaju priliku za širenje znanja i vidika, učenje iz tuđih uspeha, a naročito neuspeha, promociju i širenje sopstvenog biznisa i povećanje kruga saradnika.
Zaključak
Bez obzira da li smatrate da se uspešan preduzetnik rađa ili se stvara i oblikuje tokom života, jedno je sasvim sigurno: put do zvezda sastoji se od napornog rada, posvećenosti i istrajnosti, a najvažnije je ostati otvorenog uma, radoznao i verovati u uspeh.
Baš kao što Stiv Džobs (Steve Jobs) poručuje u svom čuvenom govoru na Stenford univerzitetu: Stay hungry. Stay foolish. (Budite gladni, budite luckasti).
Gladni novih znanja i dovoljno ludi da poverujete u svoje snove. Jer oni koji su dovoljno ludi da veruju da mogu da menjaju svet, oni ga i menjaju.
NAJPOPULARNIJI Komentari