Tržište rada stalno se razvija, oblikovano tehnologijom, globalnim događajima i promenljivim potrebama potrošača. Neke uloge smanjuju važnost ili postaju zastarele, dok se pojavljuju nove profesije koje se usklađuju sa novijim zahtevima. Na osnovu trenutnih trendova, evo nekoliko zanimanja koja bi mogla ili nestati ili značajno opasti u narednih pet godina.
1. Kasiri
Sa pojavom automatizovanih sistema naplate i sve većom upotrebom tehnologije samousluživanja u supermarketima, lancima brze hrane i maloprodajnim objektima, uloga kasira značajno opada. Autonomne kase ne samo da smanjuju vreme čekanja već i minimiziraju operativne troškove za preduzeća. Kompanije kao što je Amazon Go su pionirske prodavnice bez kasira, što ukazuje na jasan pravac ka iskustvu kupovine bez blagajne. Takođe, i u Srbiji možemo da primetimo trend samouslužnih kasa u mnogim prodavnicama.
2. Bankarski blagajnici
Rešenja za digitalno bankarstvo transformišu način na koji upravljamo finansijama, smanjujući potrebu za ličnim uslugama. Mobilno bankarstvo, onlajn transakcije i alati za korisničku podršku vođeni veštačkom inteligencijom smanjili su potražnju za bankovnim blagajnama. Sa daljim napretkom u tehnologiji i očekivanim robusnijim digitalnim platformama, postoji rizik da uloge bankarskih blagajnika postanu suvišne.
3. Putničke agencije
Porast moćnih i jednostavnih alata za onlajn rezervaciju već je značajno smanjio potrebu za tradicionalnim turističkim agencijama. Veb lokacije i aplikacije nude poređenja u realnom vremenu i rezervacije za letove, hotele i iznajmljivanje automobila, integrišući recenzije klijenata i ažuriranja putovanja radi poboljšanja donošenja odluka. Iako će specijalizovane turističke agencije koje se bave specifičnim iskustvima ili složenim putovanjima i dalje postojati, uloge konvencionalnih turističkih agencija brzo se smanjuju.
4. Štampani mediji
Digitalno doba nastavlja da transformiše medijski pejzaž, što dovodi do naglog pada tiraža štampe. Sklonost ka digitalnim platformama za vesti u realnom vremenu dovela je do pada potražnje za štampanim novinarstvom. Dok će šira novinarska profesija preživeti – evoluirajući u digitalne prostore – tradicionalni poslovi novinara u štampanim medijima se smanjuju i verovatno će nastaviti ovim opadajućim trendom.
5. Telemarketeri
Napredak u veštačkoj inteligenciji i mašinskom učenju doveo je do razvoja automatizovanih sistema sposobnih da obavljaju prodajne pozive i usluge kupcima, smanjujući potrebu za ljudskim telemarketerima. Štaviše, sve veći broj potrošača odustaje od telemarketinga, a preduzeća se više fokusiraju na strategije ulaznog marketinga koje su manje invazivne i prilagođenije potrošačima.
6. Poštanski radnici
U eri u kojoj vlada digitalna komunikacija, potražnja za poštanskim uslugama, posebno za dostavom pisama, je u padu. Iako su paketi i dalje u velikoj potražnji zbog kupovine na mreži, inovacije u automatizaciji i isporuci dronom mogle bi da ugroze tradicionalne poslove poštanskih radnika.
7. Službenici za unos podataka
Automatizacija i sofisticirani softver za obradu podataka imaju pojednostavljene zadatke unosa podataka. Algoritmi sada mogu efikasnije i sa manje grešaka rukovati složenim zadacima manipulacije i unosa podataka nego ljudi. Ova promena značajno smanjuje potrebu za tradicionalnim službenicima za unos podataka.
Refleksija o budućem tržištu rada
Potencijalni nestanak ovih uloga sugeriše pomak ka tehnološki integrisanijim i efikasnijim delovima. Međutim, sa ovom promenom dolazi prilika za prekvalifikaciju i usavršavanje. Kako se neka vrata zatvaraju, otvaraju se nova — što često vodi ka tehnološki naprednijim i ispunjenijim karijerama.
Ljudi u sektorima posla koji se menjaju treba da traže mogućnosti da prilagode svoje veštine i okrenu se ka novim oblastima, kao što su kreiranje digitalnog sadržaja, sajber bezbednost, analiza podataka i upravljanje korisničkim iskustvom zasnovano na tehnologiji. Budućnost rada će se u velikoj meri oslanjati na tehnologiju, a za ostanak u prednosti biće potrebno stalno učenje i prilagodljivost.
Dok se pripremamo za ove promene, ključno je da se usredsredimo na veštine koje će postati još vrednije — rešavanje problema, kreativnost, emocionalna inteligencija i sposobnost neometanog rada sa tehnologijom. Priprema za budućnost znači predviđanje promena, prihvatanje tehnologije i kontinuirano učenje da odgovara tempu inovacija.
NAJPOPULARNIJI Komentari